Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Hvordan konstaterer vi dysleksi?

Det kræver en helhedsvurdering af eleven at kunne konstatere ordblindhed. Viden om læsning, læsetestning og læsevanskeligheder er vigtige kompetencer for at kunne afgøre, om det er andre vanskeligheder, der forklarer læsevanskelighederne. Det er læsevejlederne på skolerne, som ved begrundet mistanke kan teste eleverne for dysleksi. 

Læseforskningen peger på, at der skal arbejdes med en målrettet indsats til børn i risiko for dysleksi så tidligt som muligt. Skolerne i Frederikshavn Kommune følger en fælleskommunal testplan, som skal sikre, at elever i risiko for at udvikle dyslektiske vanskeligheder, bliver opdaget tidligt – i testplanen anvendes blandt andet undervisningsministeriets værktøjer ”screening for læsevanskeligheder” og ”ordblinderisiko-testen”.

Den nationale ordblindetest kan tidligst tages i slutningen af 3. klasse. Det er således først, når der er gjort et solidt forarbejde, at ordblindetesten tages i anvendelse, og at resultatet heraf vurderes ud fra et kvalificeret grundlag. Testen kan både tages på elever med dansk som modersmål og dansk som andetsprog. Ordblindetesten er ikke en screeningstest, men en individuel test.

Vores procedure uddybes i vores film og forældrefolder ”Dysleksi – alles ansvar”.