Sæbygårdskolen

På Sæbygårdskolen har vi ca. 400 elever i almenklasser fordelt på 5.–9. årgang, med 3-4 klasser på hver årgang. Derudover har vi to Heldagsklasser og to G-klasser (elever med generelle indlæringsvanskeligheder).

Sæbygårdskolen ligger lige op ad Sæbygård Skov og har generelt meget fine udearealer. Idrætsundervisningen foregår i Sæby Spektrums faciliteter, som er vores nærmeste nabo. Skolen har i løbet af 2019-2021 fået renoveret både faglokaler og klasselokaler.

I den nærliggende Nellemanns Have har vi fået mulighed for at etablere skolehaver, hvor 5.-6. årgang og specialklasserne dyrker grøntsager og modtager undervisning inden for naturfag og madkundskab.

Vores ældste elever deltager i en del aktiviteter, som gennemføres i et samarbejde med de lokale ungdomsuddannelsesinstitutioner og Ungdommens Uddannelsesvejledning.

Der er i alt omkring 33 lærere og 7 pædagoger på afdelingen.

Når eleverne fra Sæby-området afslutter 4. klasse på Sæby Skole, flytter de videre til Sæbygårdskolen, hvor de går i 5.-9. klasse. Vi er desuden overbygningsskole for eleverne fra Stensnæsskolen, som kommer til Sæbygårdskolen fra 7. klasse.

Værdigrundlag
Sæbygårdskolens værdigrundlag er en vigtig del af det fundament, hele vores arbejde bygger på - og forankringen af værdierne sker gennem en løbende proces med at udvikle dem. Dette værdigrundlag er blevet til gennem drøftelser på personalemøder, og det er et udtryk for nogle grundlæggende værdier, som vi er fælles om:

• FÆLLESSKAB

• TRIVSEL

• FAGLIGHED

• RESPEKT og ANSVARLIGHED

Herunder følger beskrivelser af, hvordan vi gerne ser disse grundlæggende værdier komme til udtryk i skolens dagligdag.

FÆLLESSKAB

Sådan vil vi bl.a. gerne se værdien fællesskab komme til udtryk hos os:

Skolefællesskab: Vi arbejder henimod, at alle elever og ansatte får en tilhørsfølelse til vores fælles skole. Eksempelvis har vi nogle faste traditioner, hvor hele skolen er samlet. Eksempelvis sidste skoledag, skolernes motionsdag, juleafslutning, emneuger og skolefest.

Årgangs- og afdelingsfællesskab: Vi arbejder henimod, at eleverne på alle årgange får nogle fælles oplevelser, der styrker årgangs- og afdelingsfællesskabet. Det opnås eksempelvis med faste traditioner som fællessamlinger og rundboldturnering samt skolehaveprojekt på 5.-6. årgang, Skolen i Biografen med 6. årgang, klassedyst, skole-OL samt politiske Emnedage på 8. årgang.

Klassefællesskab: Fællesskab med bl.a. duksehjul, klasseture ud af huset, fælles arrangementer, klasselærerdag.

Vi har en gensidig forpligtelse til et fællesskab, hvor alle byder ind.

TRIVSEL (GLÆDE)

Sådan vil vi bl.a. gerne se værdien trivsel komme til udtryk hos os:

Vi vil skabe plads til forskellighed bl.a. ved at etablere alsidige læringsmiljøer, der tilgodeser det enkelte barns behov. Vi har tydelige klasseregler og tydelig klasseledelse, der er aktiviteter i det daglige, der blandt andet indebærer gruppearbejde og makkerarbejde.

Man skal mødes med tillid og anerkendelse og derigennem skabe gode relationer.

Alle skal være glade for at komme i skole.

FAGLIGHED (FORDYBELSE)

Sådan vil vi bl.a. gerne se værdien faglighed komme til udtryk hos os:

Forældrene bakker op om undervisningen og medvirker til at eleverne møder undervisningsparate op i skolen.

Eleverne gør sit bedste og fordyber sig

Eleverne møder faglige udfordringer og varieret undervisning, så deres lyst til læring bevares gennem hele skoletiden.

Lærerne har de nødvendige faglige kompetencer og har mulighed for efteruddannelse.

RESPEKT OG ANSVARLIGHED

Sådan vil vi bl.a. gerne se værdierne respekt og ansvarlighed komme til udtryk hos os:

Vi har respekt for hinandens forskelligheder og viser hensyn overfor disse.

Vi taler pænt til og om hinanden.

Alle har respekt for fællesskabet og medansvar for at bidrage dertil.

Vi har respekt for og passer på vores skole og hinandens ting.