Mål- og indholdsbeskrivelse for Stensnæs SFO
Ca. 50 børn fordelt på SFO I og SFO II
Stensnæs skolens og SFO´ens daglige liv bygger på trivsel, samarbejde og ansvarlighed, samt tager højde for, at eleverne skal kunne fungere i en større global sammenhæng.
Vi er pt (maj 2022) i gang med visionsarbejdet for Stensnæs SFO og skole.
Med inddragelse af de lokale muligheder for undervisning skal eleverne, gennem undervisning med højt fagligt indhold og iagttagelse af den praktisk-musiske dimension bibringes nyttige kundskaber og færdigheder i en sådan grad, at de alt efter evner og anlæg, vil være i stand til at fortsætte en livslang uddannelse og udvikling såvel fagligt som socialt.
Eleverne skal ligeledes gøres klart at enhver handling har en konsekvens og at omgivelserne reagerer i forhold hertil.
1. SFO’ens kobling til kommunens Børne- og ungepolitik:
Politikken udtrykker kommunens grundlæggende tilgang til arbejdet med børn, unge og familier. For at holde børne- og ungeområdet på rette spor er flg. valgt som centrale pejlemærker.
- A. Robusthed – Vi vil have robuste børn og unge, der kan klare livets udfordringer
- B. Potentiale – Alle børn og unge har potentialer, der endnu ikke er kommet til udtryk
- C. Fællesskab – At indgå i og være en del af et fællesskab rykker
- D. Verden venter – Børn og unge udvikler sig i samspil med den verden, der er omkring dem.
De fire centrale pejlemærke vil danne grundlag for arbejdet i SFO’erne i Skoledistrikt Syd ud fra de definitioner, som er beskrevet ovenfor i den kommunale handleplan.
2. Samspillet mellem skolefritidsordningernes pædagogiske aktiviteter, skolens undervisning og samarbejdet mellem skole og hjem.
Målet er, at elever og forældre oplever et tæt samspil mellem skole og SFO
Det opnås bl.a. ved, at:
- Pædagogiske personale i SFO er den røde tråd og bindeled mellem SFO og skole, bl.a. gennem deres deltagelse i den understøttende undervisning og emneuger.
- Pædagogiske personale har tæt kontakt til hjemmet og formidler viden og information mellem skole/hjem/SFO
- Det pædagogiske personale deltager i FIC - samarbejdet, skole/hjem samtaler m.m., hvor det er relevant
- SFO personalet har en vigtig rolle ved overlevering og opstart af nye elever.
På Stensnæs har vi fokus på samarbejdet mellem SFO, skole og de fælles børn
- I SFO aftales det hvem der tager kontakten vedrørende klasser og børn.
- SFO personalet deltager i indskolingsmøder med 1 repræsentant i det omfang, der er behov for det.
- SFO personalet deltager i lærermøder med 1 repræsentant.
3. Rammer for de pædagogiske aktiviteter og det samarbejde med forældrene, der foregår i skolefritidsordningen.
Målet er at børnene oplever et frirum, hvor der er mulighed for at skabe sociale relationer og udvikle evner til at indgå i et samspil med andre.
Aktiviteterne er primært styret af børnenes behov og interesser.
De aktiviteter, som børnene tilbydes, er tilrettelagt af det pædagogiske personale med bestemte mål i fokus.
Det pædagogiske personale har i deres tilgang til børnene altid fokus på det enkelte barns læring og udvikling af kundskaber.
Samarbejdet med forældrene foregår via AULA og kontakt ved afleverings/afhentningssituationer.
De enkelte SFO-afdelinger har forskellige forældrearrangementer, som er tilpasset de lokale forhold.
På Stensnæs har vi fokus på barnet og dets familie ved at:
- Møde barnet og forældrene på en anerkendende og inkluderende måde
- Samarbejdet med barnet og forældrene skaber sammenhænge og balance.
På Stensnæs har vi fokus på traditionsbundne aktiviteter, der følger årets gang:
• Høstmarked
• Juledekorationsdag
• Julegaver
• Juleklip/julekalender
• Juledisko/Julefrokost
• Fastelavnspynt
• Påskepynt
På Stensnæs har vi fokus på en god kontakt med forældrene og vægter at tage både den gode og den svære samtale med det samme:
• Der er altid plads til en snak om stort og småt når forældrene henter/bringer/ringer eller vi aftaler en tid, hvis der er behov for det.
• Vi overleverer de små sjove episoder i løbet af dagen og ikke mindst de vigtige små-sejre, børnene oplever.
4. Lektiestøtte, herunder samspil i forhold til lektiehjælp og faglig fordybelse i undervisningstiden
Hvis der er særlige behov, kan der indgås individuelle aftale omkring lektiestøtte, herudover tilbydes eleverne lektiehjælp i den understøttende undervisning.
I SFO har børnene mulighed for at lave lektier. SFO-personalet kan hjælpe i begrænset omfang.
5. Hvordan gør SFO en målrettet indsats i forhold til børn med særlige behov, forudsætninger m.v.?
- Gennem FIC-samarbejdet indgår det pædagogiske personale i samarbejdet omkring børn med særlige behov.
- Personalet i SFO har mulighed for at benytte skoleafdelingens vejledere, bl.a. ift. AKT og inklusion.
- Personalet i SFO udarbejder i samarbejde med lærerne bekymringsskrivelse.
- Gennem ovenstående bliver indsatser i forhold det enkelte barn en fælles indsats for skole og SFO.
På Stensnæs er børnene et fælles ansvar for skole og SFO, og vi aftaler derfor i fællesskab handlingsplaner for den enkelte elev i et ligeværdigt samarbejde. SFO personalet deltager i møder med lærerne omkring enkelte elever, FIC, bekymringsmøder, møder med/om børn/familier med behov for særlig støtte, forberedelse til samtaler, indskolingsmøder osv.
6. Hvordan inddrager SFO krop, bevægelse og sundhed i hverdagen, og i hvilket omfang sker det i et samarbejde med foreningerne m.fl.?
- SFO’en tilbyder altid en fysisk aktivitet i løbet af eftermiddagen
- Ved lejligheder, hvor der er længere sammenhængende tid, benyttes kommunens svømmehal
- Ved særlige lejligheder planlægges aktiviteter med fokus på sund mad, hvor børnene inddrages aktivt i indkøb, fremstilling mv.
- I planlægning af aktiviteter indtænkes generelt foreningslivet, hvor det er muligt ift. lokale forhold
- SFO-personalet er altid velvillige ift. at sende børnene afsted til foreningsaktiviteter
På Stensnæs har vi fokus på sundhed og vægter:
- Børnene har lange dage i skolen og derfor vægter vi leg med bevægelse. Der er tilbud om rulleskøjter, kængurustylter, cykelture i lokalsamfundet, bål, mooncar, sjippetov, bolde, kælke, sandkasse, klatrestativ, boldleg, hal, gymnastiksal, osv.
- Det er vigtigt, at børnene har fået morgenmad inden de møder i skole, og kan de ikke nå det hjemmefra, så har vi et tilbud om morgenmad. Ligeledes er der hver dag fyldt om bordet til eftermiddagsmad. Ved måltiderne opstår den gode snak om alt mellem himmel og jord, det børnene er optaget af lige nu. Eftermiddagsmaden har børnene selv med hjemmefra. Omkring bordet bliver der snakket om mange forskellige ting, bl.a. også om mad, forskellige typer af mad, aftensmad osv. De voksne vægter aktiviteten og spiser ofte sammen med børnene.
7. Overvejelser om balancen mellem voksenorganiseret og børnenes selvvalgte aktiviteter med henblik på at sikre børnene medindflydelse
Mange aktiviteter tager udgangspunkt i børnenes interesser. Ud fra børnenes interesser skaber det pædagogiske personale aktiviteter, der har læringsmål, der styrker børnene færdigheder, kundskaber og udvikling generelt.
Aktiviteterne tager udgangspunkt i de fire kommunale mål:
A. Børn har ret til at lege
- Lege og udforske verdenen.
- En blanding af selvstyret og voksenstyret leg.
- Udvikle sig gennem leg
B. Børn har ret til betydningsfulde relationer
- Få skabt gode sociale relationer.
- Være med i fællesskaber
- Have muligheder for at etablere venskaber på tværs.
- Opleve tryghed og nærvær
C. Børn har ret til lige muligheder
- For at opnå lige muligheder skal børn behandles forskelligt
- Børn skal lære, at de er forskellige
- Opleve mangfoldighed
D. Børn har ret til at få kendskab til nærmiljøet
- Opbygge et tilhørsforhold til lokalområdet
- Involvere lokale ildsjæle og eksperter.
- Involvere og samarbejde med forældrene i det daglige arbejde.
- Vi skal samarbejde med det kommunale foreningsliv og de kommunale kulturinstitutioner.
På Stensnæs har vi fokus på aktiviteter og vægter, at der er et forskelligartet tilbud til drenge/piger, store/små, så alle børn nås. Der er tilbud om at møde mange forskellige slags materialer, og der er tid til at fordybe sig og bruge fantasien.
- Kreative værksteder, strandkunst, symaskine, træ, gips, decoupage, papmache, naturmaterialer, glas, ler, perler osv.
På Stensnæs har vi fokus på, at SFO er børnenes fritid og vægter, at der er plads til leg og fordybelse.
- Funktionsopdelte legekroge, dukker, klodser, biler, dyr, lego, spille spil, SFO II afd. for sig selv med Playstation, Wii, Nintendo Switch.
- Udeleg, med tilbud om cykler/mooncar, rulleskøjter, diverse bolde, sjippetove osv.
På Stensnæs har vi fokus på børnenes medindflydelse i SFO.
- Børnemøder, når der skal indkøbes nyt legetøj, forandringer, gode ideer til aktiviteter, børnenes fantasi giver inspiration til aktiviteterne.
På Stensnæs har vi fokus på børnenes liv, og det der sker omkring børnene.
- Livshistorier både fra børnene og os selv
- Når der fødes en søster eller en bror og barnet får en ny rolle
- Skilsmisse
- Når nye bonus voksne/børn kommer til
- Dødsfald, både mennesker og kæledyr
- Vi har en sorgplan og snakker med børnene og deres forældre i det omfang, der er behov for det.
Vi har fokus på børnenes nærmiljø og besøger bl.a:
- Lokale landbrug, eks. Ræve, heste, køer på cykelture
- Børnenes hjem på gå/cykelture
- Stranden på gå/cykelture
- Havnen på gå/cykelture
- Skoven på gå/cykelture
- Naturen på alle årstider på gå/cykelture
- Svømmehal
- Togtur til Skagen
8. Sammenhæng ved overgang mellem daginstitution og SFO.
Det pædagogiske personale inddrages i arbejdet med overgang fra dagtilbud til skole, jvnf. ”årsplanen for overgang mellem dagtilbud og skole i Distrikt Syd”.
På Stensnæs har vi fokus på samarbejdet mellem børnehave og skole:
- SFO deltager med 1 ved overleveringsmødet mellem børnehave/SFO/Skole.
- Opstart af nye børn i SFO/Skole
- SFO inviterer nye børn på besøg i SFO ca. 4 eftermiddage i juni måned.
På Stensnæs har vi fokus på dokumentation og evaluering:
- Foto og diasshow
- Nyhedsbreve SFO og skole fælles
- Udstillinger af børnenes kreationer
- Artikler i avisen
- Skolens facebook side/de enkelte klassers facebook sider
- Hvordan gik projektet/arrangementet/forløbet?
- Hvad gik godt - hvad skal vi ændre til næste gang?
- Vi lytter til og bruger børn/forældres kommentarer og reaktioner
- 1 gang årligt evaluering af Mål- og indholdsbeskrivelse/Årshjul