Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Sæby SFO

Mål- og indholdsbeskrivelse for Sæby SFO

Beskrivelse af Sæby SFO: Rammer, form, værdier, pædagogisk afsæt

 

1. SFO’ens kobling til kommunens Børne- og ungepolitik:

Politikken udtrykker kommunens grundlæggende tilgang til arbejdet med børn, unge og familier. For at holde børne- og ungeområdet på rette spor er flg. valgt som centrale pejlemærker.

A. Robusthed – Vi vil have robuste børn og unge, der kan klare livets udfordringer

B. Potentiale – Alle børn og unge har potentialer, der endnu ikke er kommet til udtryk

C. Fællesskab – At indgå i og være en del af et fællesskab rykker

D. Verden venter – Børn og unge udvikler sig i samspil med den verden, der er omkring dem.

De fire centrale pejlemærker vil danne grundlag for arbejdet i SFO’erne i Skoledistrikt Syd ud fra de definitioner som er beskrevet ovenfor i den kommunale handleplan.

 

2. Samspillet mellem skolefritidsordningernes pædagogiske aktiviteter, skolens undervisning og samarbejdet mellem skole og hjem

Målet er, at elever og forældre oplever et tæt samspil mellem skole og SFO

Det opnås bl.a.:

- Pædagogiske personale i SFO er den røde tråd og bindeled mellem SFO og skole, bl.a. gennem deres deltagelse i den understøttende undervisning og emneuger.

- Pædagogiske personale har tæt kontakt til hjemmet og formidler viden og information mellem skole/hjem/SFO

- Det pædagogiske personale deltager i FIC - samarbejdet, indskolingsmøder, skole/hjem samtaler m.m., hvor det er relevant

- SFO personalet har en vigtig rolle ved overlevering og opstart af nye elever.

På Sæby skoleafdeling underviser det pædagogiske SFO-personale i den understøttende undervisning, øvrig undervisning, har støttefunktioner, samt vikar i skoledagen. SFO-personalet har et tæt dagligt samarbejde med lærerne omkring børnenes trivsel, udvikling og læring. Det pædagogiske personale deltager i skole/hjem samtaler én gang årligt – samt efter behov. SFO-personalet deltager i emneuger, skolefester og lignende. Desuden fungerer SFO-personalet som et naturligt bindeled imellem skole og SFO, for at børnene oplever en sammenhængende dag.

SFO har et særligt fokus på børn med særlige udfordringer, hvor det pædagogiske personale støtter og guider de nye SFO-børn de første uger efter skolestart. Det er vigtigt for vores SFO, at barnet trives. Dette sikrer vi ved, at personalet er inddelt i trivselsteams, som systematisk drøfter alle børns trivsel.

 

3. Rammer for de pædagogiske aktiviteter og det samarbejde med forældrene der foregår i skolefritidsordningen:

Målet er at børnene oplever et frirum, hvor der er mulighed for at skabe sociale relationer og udvikle evner til at indgå i et samspil med andre.

Aktiviteterne er primært styret af børnenes behov og interesser.

De aktiviteter, som børnene tilbydes er tilrettelagt af det pædagogiske personale med bestemte mål i fokus.

Det pædagogiske personale har i deres tilgang til børnene altid fokus på det enkelte barns læring og udvikling af kundskaber.

Samarbejdet med forældrene foregår via Aula og kontakt ved afleverings/afhentningssituationer.

De enkelte SFO-afdelinger har forskellige forældrearrangementer, som er tilpasset de lokale forhold.

I Sæby skoleafdelings SFO er vores pædagogiske arbejde tilrettelagt med respekt for børnenes egne valg af aktiviteter og kammerater. Vi holder bl.a. børnemøder, hvor børnene har indflydelse og medbestemmelse på indholdet i SFO´en. VI tilbyder en bred vifte af daglige aktiviteter, men sætter også en stor værdi i at følge barnets spor. Vi vægter en SFO, hvor børnene har et frirum med medbestemmelse, venskaber og fri leg.

Vores mål for forældresamarbejdet bygger på dialog, respekt og anerkendelse. Vi vægter derfor en løbende dialog ved aflevering og afhentning højt – samt ved brug af Aula.

Vi afholder hver jul en bedsteforældre-dag, hvor bedsteforældre eller andre i familien er inviteret til en lang eftermiddag med juleaktiviteter og juletraditioner.

 

4. Lektiestøtte, herunder samspil i forhold til lektiehjælp og faglig fordybelse i undervisningstiden:

Hvis der er særlige behov kan der indgås individuelle aftale omkring lektiestøtte, herudover tilbydes eleverne lektiehjælp i den understøttende undervisning.

I Sæby Skoleafdelings SFO giver vi lektiestøtte efter behov. Dette foregår i dialog med forældre og lærere.

I SFO understøtter vi skoledagen i eftermiddagens aktiviteter, med bl.a. aktiviteter og dialoger med fagligt indhold.

 

5. Hvordan gør SFO en målrettet indsats i forhold til børn med særlige behov, forudsætninger m.v.?

- Gennem FIC - samarbejdet indgår det pædagogiske personale i samarbejdet omkring børn med særlige behov.

- Personalet i SFO har mulighed for at benytte skoleafdelingens vejledere, bl.a. ift. AKT og inklusion.

- Personalet i SFO udarbejder i samarbejde med lærerne bekymringsskrivelse.

- Gennem ovenstående bliver indsatser i forhold det enkelte barn en fælles indsats for skole og SFO.

- Vi styrker relationerne mellem udsatte børn og andre gennem pædagogiske forløb.

I Sæby Skoleafdelings SFO vil en pædagog fra barnets trivselsteam deltage i familieteammøder omkring barnet og familien. Vi udarbejder bekymringsskemaer på barnet. Handleplan og øvrige tiltag videregives til øvrige personale. Vi arbejder målrettet med at barnet inkluderes i fællesskaber – da det er vigtigt at barnet oplever, at være en del af et fællesskab. SFO´en har et tæt samarbejde med barnets lærer og forældre.

I SFO har vi desuden et tæt samarbejde med skoleafdelingens ”lille hold” Solsikkerne. Her er en pædagog tilknyttet som kontaktpædagog på de børn, der går i skole i Solsikkerne, som efterfølgende skal i SFO. Der laves aktiviteter i SFO, med det særlige formål, at få denne gruppe børn ind i det store fællesskab i SFO.

 

6. Hvordan inddrager SFO krop, bevægelse og sundhed i hverdagen og i hvilket omfang sker det i et samarbejde med foreningerne m.fl.

- SFO’en tilbyder altid en fysisk aktivitet i løbet af eftermiddagen

- Ved lejligheder, hvor der er længere sammenhængende tid benyttes kommunens svømmehal

- Mange pædagoger varetager bevægelse i skoledelen

- Ved særlige lejligheder planlægges aktiviteter med fokus på sund mad, hvor børnene inddrages aktivt i indkøb, fremstilling mv.

- I planlægning af aktiviteter indtænkes generelt foreningslivet, hvor det er muligt ift. lokale forhold

- SFO – personalet er altid velvillige ift. at sende børnene afsted til foreningsaktiviteter

I Sæby skoleafdelings SFO tilbyder vi forskellige former og muligheder for leg og bevægelse. Vi benytter den lokale idrætshal til planlagte aktiviteter eller selvvalg leg og bevægelse. I SFO benytter vi dagligt skolens udearealer, som bl.a. omfatter multibane, sportsplads, ramper, skolegård, kælkebakke og skov-plantage til forskellige bevægelsesaktiviteter. Vi tager ofte på ture til stranden samt til Gybels plantage med bålplads. Vi benytter kælkebakken, rulleskøjter, løbehjul, mooncars, sjippetov, diverse boldspil og skolens forskellige legepladser. Vi har også mulighed for at klatre i træer og bygge huler.

Vores ambition er at børnene er glade og sunde - samt kan lide at gå i skole og SFO, og hvor der er grobund for sunde fællesskaber. Gennem hverdagens aktiviteter og dialoger i SFO, giver vi børnene viden, læring og holdninger i, hvad der er sunde vaner. I SFO´en serveres der hver dag frisk frugt og knækbrød for børnene. Vi taler med børnene om sunde og nærende madpakker – sund kost og kostens betydning for sund trivsel og velvære. I SFO´en skaber og udvikler vi rammer, der fremmer barnets mentale og fysiske sundhed. Vores daglige ude aktiviteter har fokus på kroppens fysiske og psykiske trivsel og velvære.

Vi har et udvidet samarbejde med Klubben på Hans Åbelsvej, hvor vores fælles 3.kl-børn kan benytte sig af begge tilbud – samt hvor vi har et årligt fællesarrangement i juni.

Vi arbejder tæt med de lokale foreninger, hvor de inddrages i aktiviteter i SFO – samt et samarbejde i at lette overgangen om eftermiddagen fra SFO til forening.

Vi arrangerer ture ud af huset, til svømmehal, skøjtehal, klatrevæg, minigolf osv.

 

7. Overvejelser om balancen mellem voksenorganiseret og børnenes selvvalgte aktiviteter med henblik på at sikre børnene medindflydelse

Mange aktiviteter tager udgangspunkt i børnenes interesser. Ud fra børnenes interesser skaber det pædagogiske personale aktiviteter, der har læringsmål, der styrker børnene færdigheder, kundskaber og udvikling generelt.

Aktiviteterne tager udgangspunkt i de fire kommunale mål:

A. Børn har ret til at lege

- Lege og udforske verdenen.

- En blanding af selvstyret og voksenstyret leg.

- Udvikle sig gennem leg

B. Børn har ret til betydningsfulde relationer

- Få skabt gode sociale relationer.

- Være med i fællesskaber

- Have muligheder for at etablere venskaber på tværs.

- Opleve tryghed og nærvær

C. Børn har ret til lige muligheder

- For at opnå lige muligheder skal børn behandles forskelligt

- Børn skal lære de er forskellige

- Opleve mangfoldighed

D. Børn har ret til at få kendskab til nærmiljøet

- Opbygge et tilhørsforhold til lokalområdet

- Involvere lokale ildsjæle og eksperter.

- Involvere og samarbejde med forældrene i det daglige arbejde.

- Vi skal samarbejde med det kommunale foreningsliv og de kommunale kulturinstitutioner.

I Sæby Skoleafdelings SFO har vi en god blanding af selvstyret og voksenstyret aktiviteter/leg. Vi giver børnene mulighed for den spontane frie leg uden voksne, der blander sig. Børnene definerer selv de demokratiske spilleregler i legen, hvor vi voksne observerer fra sidelinjen samspillet mellem børnene. Den voksenstyret aktivitet/leg planlægger vi i samspil og dialog med børnene. Vi følger børnenes spor, hvor de har medbestemmelse og medindflydelse inden for nogle på forhånd givne rammer. Vores voksenstyret aktiviteter/lege har mange pædagogiske aspekter, såsom at skabe gode relationer, være en del af et fællesskab – samt mulighed for at etablere venskaber på tværs af alder. Den voksenstyret aktivitet/leg giver ligeledes mulighed for, at medtænke og tage hensyn til de sårbare af vores børn. I SFO´en skaber vi lige muligheder for alle børn, ved at behandle dem individuelt. På denne måde får alle oplevelsen af at være en ligeværdig del af det sociale og kulturelle fællesskab.

 

8. Sammenhæng ved overgang mellem daginstitution og SFO:

Det pædagogiske personale inddrages i arbejdet med overgang fra dagtilbud til skole, jvnf. ”årsplanen for overgang mellem dagtilbud og skole i Distrikt Syd”.

I Sæby Skoleafdelings SFO har vi en vigtig rolle i overgangen fra børnehave til SFO, hvor der bl.a. deltages i overleveringsmøder, laves besøgsaftaler med børnehaverne, vurdering iht. klasse dannelser. SFO er repræsenteret på den første skoledag sammen med børnehaveklasselederne. Vi prioriterer dette, så barnet og forældre oplever sammenhæng og mening i overgangen, når de starter i skole og SFO.

I SFO byder vi velkommen til mange af de kommende skolebørn i sommerferiens afslutning i august – inden skolestart. Så ofte er personalet i SFO de voksne som bliver barnets første møde med skolen. Derfor har personalet en vigtig rolle i at danne grundlaget for barnets gode skolestart.

 

9. Dokumentation og evaluering:

I Sæby Skoleafdelings SFO dokumenterer vi dagligdagen igennem billeder, som hænges på opslagstavle og lægges på Aula og Facebook. Dokumentation foregår også igennem produkter som tages med hjem fra kreative værksteder, eller igennem dialog imellem børn og personale til forældre. Vi evaluere aktiviteter på personalemøder, hvor vi også sikrer at vores aktiviteter spænder bredt, så vi får alle børn med. Vi evaluerer også med børnene på børnemøderne, og løbende igennem aktiviteterne.