Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Begynderlæsning

I begynderundervisningen ser vi læsning som en helhedsorienteret proces, hvor både teknik og forståelse spiller en vigtig rolle. Læsning handler ikke kun om at kunne afkode bogstaver og ord, men også om at forstå og bruge sproget i meningsfulde sammenhænge. Derfor arbejder vi med en balanceret tilgang, hvor eleverne både lærer de nødvendige færdigheder og får mulighed for at opleve læsning som en del af deres hverdag og identitet.

I begynderundervisningen lægger vi stor vægt på sproglig opmærksomhed – altså børnenes evne til at høre og arbejde med lyde i sproget. Tidlig og hurtig introduktion til bogstaver og deres lyde er vigtig, og vi starter med de mest brugbare bogstaver, så børnene hurtigt kan komme i gang med at læse og skrive.

Skrivning spiller også en central rolle i læseindlæringen. Børnene opfordres til at bruge de bogstaver, de kender, og vi anerkender alle former for skriftligt udtryk – fra tegninger og skribleskrift til forsøg på at skrive rigtige ord. Det vigtigste er, at børnene oplever, at deres skrift har betydning og kan bruges til at kommunikere. 

Det er forskelligt hvilke undervisningsmaterialer, der anvendes på de forskellige skoler i kommunen.