Sæby Skole

Sæby Skole er en del af den kommunale folkeskole i Skoledistrikt Syd, med ca. 360 elever fra 0.-4. klasse. Vi har desuden en fritidsordning, hvor der er tilmeldt ca. 160 børn. Der er ca. 35 ansatte på skolen.

Skolen er en klyngeopdelt skole, der er beliggende i et naturskønt område med let adgang til skov og strand. Eleverne er inddelt i 0. klasse (Skov-klyngen), 1.-2. klasse (Strandklyngen), samt i en 3./4. klasses klynge.

Vores værdigrundlag:

Sæby Skoleafdelings værdier er en vigtig del af det fundament, hele vores arbejde bygger på - og forankringen af værdierne sker gennem en løbende proces med at udvikle dem.

Vores værdier udspringer af et ønske om at skabe tryghed og rummelighed for både elever, forældre og medarbejdere.

Gennem skoleafdelingens virksomhed skabes grundlag for, at alle kan være en del af fælles-skabet, og at alle kan få etableret venskaber, deltage i og få udbytte af det.

Hos os kan både børn og forældre forvente imødekommende, omsorgsfulde, tillidsfulde, tydelige og synlige voksne i ”fællesskabet skolen”, som vi alle har et stort ansvar for. I dette fællesskab arbejder vi målrettet med følgende fem værdier:

RESPEKT

Grundlæggende respekt for andre mennesker er den bærende værdi i kommunikation og dialog på alle planer i skolehverdagen. Respekt er, at alle tager hensyn til hinanden, og er bl.a. vigtig for, at der skabes et godt og trygt socialt fællesskab, at der er et godt læringsmiljø, og at der er plads til forskellighed. Respekt hænger meget nøje sammen med vores ordens- og samværsaftaler samt skoleafdelingens forventningsfolder.

Sådan vil vi bl.a. gerne se værdien respekt komme til udtryk hos os:

• Vi overholder aftaler og er med til at skabe gode relationer,
  • vi lytter og taler pænt til og om de andre – vi vil have en god omgangstone,
  • alle hjælper med at passe på både mennesker, bygninger og ting på skoleafdelingen.

TRIVSEL

Trivsel er, at alle har ansvar for at man selv og andre har det godt – og for at gribe ind, hvis vi ser mangel på trivsel. Vi modarbejder mobning, og alle tager ansvar for, at mobning ikke må finde sted hos os.

Sådan vil vi bl.a. gerne se værdien trivsel komme til udtryk hos os:

• Alle er med til at skabe et godt undervisnings- og arbejdsmiljø,
  • vi gør en indsats for at være en del af fællesskabet på Sæby Skoleafdeling,
  • vi vil i alle klynger kunne se glade børn og imødekommende voksne.

ANSVARLIGHED

Ansvarlighed er, at alle har ansvar for at behandle hinanden ordentligt, at man passer på hinanden, på skolens bygninger og vores fælles omgivelser. Ansvarlighed er bl.a. vigtig fordi det fremmer fællesskab og samarbejde, det fremmer og udvikler tillid og troværdighed, og det fremmer og udvikler arbejdsglæde.

Sådan vil vi bl.a. gerne se værdien ansvarlighed komme til udtryk hos os:

• Vi hjælper alle med til at løse problemer på en konstruktiv måde,
  • alle gør deres bedste for at hverdagen fungerer bedst muligt,
  • vi bærer et fælles ansvar for både faglighed, udvikling og læring,
  • både børn og voksne passer godt på hinanden og vores fællesskab i skolen.

ANERKENDELSE

Anerkendelse er, at alle har ansvar for at skabe plads og rum i det sociale fællesskab, samt for ligeværd – bl.a. gennem respekt for forskelligheder. Man føler sig anerkendt når nogen har tiltro til én og viser én respekt.

Sådan vil vi bl.a. gerne se værdien anerkendelse komme til udtryk hos os:

• Der skal være plads til forskellighed – vi er en rummelig skoleafdeling,
  • vi ser de andres styrker, samt roser og påskønner hinanden,
  • vi tager andres problemer alvorligt,
  • vi er ærlige i forhold til forandringer, initiativer og nye traditioner.

FAGLIGHED

Faglighed er, at alle er motiveret for at udnytte deres muligheder optimalt. Det er vigtigt, at alle reflekterer over egen praksis og ser mulighederne i faglige tiltag uden at tilsidesætte den positive og humoristiske tilgang til skoleafdelingens hverdagsliv.

Sådan vil vi bl.a. gerne se værdien faglighed komme til udtryk hos os:

• alle gør deres bedste for at opnå gode resultater,
  • vi møder udfordringer og opgaver positivt,
  • vi gør vores bedste for at udnytte alles ressourcer, og hjælper med at sætte mål for opgaverne.

Værdigrundlaget er udarbejdet under hensyntagen til Frederikshavn Kommunes skolepolitik samt gældende politikker og retningslinjer for Skoledistrikt Syd. Værdierne afspejler sig i vores ordens- og samværsregler, som klasserne arbejder med i hverdagen.

Værdigrundlaget skal være medvirkende til at sikre gode relationer både internt og eksternt, samt møde både børn og voksne hvor de er…

Sæby Skoleafdeling,

revideret september 2020